Aku Malayophile



Malayophile tu apa dia?

Ringkasnya Malayophile tu bermaksud pencinta melayu. Tapi bukan pentaksub bangsa, bukan juga bergenetik nasionalis.
Ia cuma suatu perasaan cinta akan apa-apa saja berkaitan dengan melayu, baik dari segi sejarah, falsafah, kebudayaan, pakaian, makanan dan pelbagi serba serbi berkaitan dengannya. Dan dengan cinta ini juga membentuk peribadi dan perilaku seseorang menjadi lebih beretika juga bertamadun.

Cinta ini mempasak jati diri mutlak ke tanah tumpah darah. Mengikat minda dan emosi ke jana bijana warisan temurun bangsa, tetapi tidak mengurung jiwa itu dari terbang ke awanan gemilang, cuma diajar cara tunduk. Semakin tinggi semakin membongkok.

Perasaan cinta akan bangsa ini aku mula rasakan pabila mana aku berada jauh dari tanah air. Begitulah sunnah alam, makin jauh makin sayang.
Jika dulu, masa usia menginjak remaja, aku rasa kekok mengenakan busana melayu, malah tak gemar berbaju melayu, tapi setelah 3 tahun di Mesir, aku mula rasa sedar akan rahsia-rahsia yang tersingkap di sebalik falsafah baju melayu itu, jadi raya baru ini aku pakai baju melayu satu set sekali songkok dan sampin.
Hah tepuk!!

Sebenarnya faktor yang dominan membuka mata dan minda aku tentang kecintaan kepada melayu adalah apabila aku membaca salah satu karya Filsuf Melayu Islam Agung Prof Syed Naquib Al Atas, buku berjudul Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Buku ini bagai ‘mind-blowed’ yang memecahkan tanggapan aku berkaitan melayu itu sendiri. Prof Al-atas mempersembahkan fakta-fakta yang unik dengan garapan idea yang menyuntik semangat kecintaan betul-betul memukau kan batin emosiku.
Berkaitan sejarah melayu, bagaimana terciptanya huruf jawi, perkembangan dakwah dan sosio budaya masyarakat melayu dalam menerima Islam, kesantunan dan kebijaksanaan orang tua melayu, sehinggalah ulasan berkenaan kepentingan serta keunikan bahasa melayu.

Sejak itu, aku banyak mencari bahan bacaan berkaitan melayu, tentang sejarah hang tuah, benda ini betul benar menarik minat aku untuk mengkaji lebih dalam berkenaan melayu.

Jadi, ini semua faktor-faktor yang menyebabkan aku bertambah cinta akan melayu.

Ya aku Si Malayophile.

4/8/18
Kulim,
Kedah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Penunggang agama dan Pencarik agama : Sebuah Penilaian Semula

Dirgahayu NegaraKu

95 Hari