Pendekkan Anganmu

 “Jangan target sambung master selagi tak habis degree.”


Yup, macam pelik kan. Ini penyakit dan langkah yang salah bagi pelajar tahun awal terutama pelajar azhar. Kenapa aku cakap begitu, sebab yang cakap gitu sendiri tak tau apa itu master, apa sistem dan prosesnya. 


Banyak yg aku tanya kebanyakan yg nak sambung master budak markaz dan tahun 1, then guess what? Bila tanya tanya budak tahun 2,3,4 ramai yang akan kata tak mau dah..degree pun dah perit wooo..ya ini realiti. Kita banyak nak sambung master tanpa ada plan, hanya semangat2 awal ja, bila dah tempuh degree baru tahu langit tinggi rendah. Dan meletakkan visi master di peringkat awal tak membantu kalian semangat belajar sangat pun, malah akan mudah luntur sebab target terlalu jauh, sedangkan hakikatnya masih di tahun 1. Visi yg terlalu jauh akan mudah lemahkan semangat. 

Jadi, apa perlu buat? 


Target habiskan degree dalam masa empat tahun!!! 


Yup! Manfaatkan masa 4 tahun itu semaksimum mungkin. Kalau boleh jangan ulang tahun. Dengan target yg dekat himmah akan tinggi. Mau tak mau aku kena belajar kuat untuk habis waktu belajar pada tempohnya itu yang terbaik. 


Dan setelah habis degree, then baru letak target seterusnya untuk sambung master. Ini benchmark, selesai satu level, naik level seterusnya, bukan level 1 belum lepas terus nak target level 3. Ini tak realistik. Setelah habis degree baru kita tau kemampuan kita, kita tau pro cons nya. 


Aku? 


Aku pernah tersilap langkah jugak awal dulu, aku target nak stay belajar Mesir 10 tahun. Jadi, masa tahun kedua, aku fikir, alah ada 8 tahun lagi..

Nah!! Inilah penyakitnya panjang angan. 

Aku mula rasa tergandah bila mana aku di  akhir tahun 3, masa tu aku buat keputusan nak sambung Malaysia, nak tau rasa apa masa tu? 

Alahai..tinggal setahun ja lagi..sempat mengaji apa ja lagi, buku pun banyak lagi tak beli..macam2 lagi bermain di minda.


Cuma nasib baik masa tahun2 awal aku memang penuhkan masa talaqi dan baca buku. Tak lah totally menyesal sangat. 


Jadi, sahabat2 yang masih tinggal dan semangat untuk meneruskan pengajian di al-Azhar, teguhkan kaki kalian, sabatkan jiwa, jangan lagi toleh ke belakang dan jalan terus!


Seniorita,

11/8/20,

Cairo

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Penunggang agama dan Pencarik agama : Sebuah Penilaian Semula

Dirgahayu NegaraKu

95 Hari