Maqam Yang Hidup


"Sesungguhnya ketahuailah,barangsiapa yang mati di jalan Allah,maka sesungguhnya mereka hidup sedangkan kamu tidak mengetahuainya.."

Penah rasa ziarah orang mati tapi sebenarnya ia hidup?

Penah jumpa sahabat,ahli bait,ulamak yang alim selama ni yang kita baca kisah mereka dalam buku mahupun novel?

Penah rasa meremang roma,sentap,kagum,dan rasa nak menangis bila baca kisah mereka?
Tambah pula kisah yang ditulis oleh Abdul Latif Talib dengan jalan cerita yang teliti dan menyentuh jiwa.

Dan sekarang ketahuailah, aku sudah berada di hadapan mereka.
Memberi salam dan berbual dengan mereka.
Dan meminta mereka mendoakan aku agar kuat di jalan ilmu ini.

Macam tak percaya bukan?
Hah..aku pun macam tak percaya.

Serius.
Inilah pengalaman pertamaku di bumi kinanah ini.

Paling terkesan di hati aku ialah ke Maqam Al Imam Asy Syafie.
Aku tergamam dan hampir menangis saat terlihat maqamnya.
Aku merapatkan dahiku di pagar maqam,memejam mata mencari ketenangan,mencium bauan wangi yang mendamaikan.

"Assalamualaikum ya ahli diyar,assalamualaikum ya sohibal maqam,assalamualaikum ya imam"

Entah bagaimana kalimat-kalimat ini terpancul dari kalam qalbuku.
Merintih keseorangan.

Aku bayangkan Al Imam berdiri di hadapanku dan melayan rintihan ku.

Aku terus bertawasul.
Aku terus berdoa.

Mengambil tabaruk dari kemuliaan ilmu dan barakah Al Imam.
Dan akhirnya kami berpisah,harapku hanya satu,semoga suatu masa aku teringin berjumpanya di alam mimpi.

Hari ini Majlis Kebajikan Keluarga Kedah mengadakan Jaulah Maqam di sekitar Mesir. Kira-kira hampir 15 maqam kami ziarah. Antaranya,maqam Imam Romli,Imam Lais,Imam Ibnu Hisyam,Imam Ibnu Sirin,Imam Syaaroni, Imam Syafie,Maqam Zainab, Safiah,Syeikh Ibnu Athoilah,Syeikh Asyraf Wali Soghir dan sebagainya.

Sebelum melawat maqam kami diberi taklimat tentang sohibul maqam,diceritakan hal ehwal biodata mereka,keilmuan kesungguhan dan karamah sepanjang hidup mereka.

Setelah itu barulah diberi masa untuk berdoa dan bertawasul di maqam.

Sungguh pengalaman ini tidak dapat dilupakan dan memberi atsar yang mendalam buat aku sebagai pengukir jalanana ilim di bumi anbiya ini.

Betul kata pujangga
"Tidak mampu menjadi batang tubuh para ulama,menjadi secebis helaian rambut mereka sudah mencukupi"

Sirru Ala Barakatillah.

Senyum.

8/8/15
7.15pm
Last trip,
Darrasah,
Cairo.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Penunggang agama dan Pencarik agama : Sebuah Penilaian Semula

Dirgahayu NegaraKu

95 Hari