Edisi Khas : Bukan Sekadar Menyambung Tahun
* Artikel ini aku tulis pada tahun lepas untuk mentasyi' adik-adik junior untuk terus menyambung tahun di Kolej Islam Kg.Jawa. Bagiku jalan yang aku tempuhi dulu adalah jalan denai yang sama dilaluai oleh generasi-generasi terdahulu dan sekarang ia bakal dilalui oleh generasi-generasi dibawahku pula.
Naskhah pendek ini aku nukil dan dedikasikan kepada kalian semua untuk kembali menilai apa misi dan visi yang penting tapi terpinggir di benak lubuk jiwa kalian dan memberi suatu jajahan persepsi lain selama meng'infak'kan diri kalian lagi dua tahun di sana.
Tidak lain tidak bukan dalam melaksanakan visi keilmuan.
Selamat membaca dan menilai.
Tidak lain tidak bukan dalam melaksanakan visi keilmuan.
Selamat membaca dan menilai.
BUKAN SEKADAR
‘MENYAMBUNG TAHUN’
Bismillahiwamanwalah..
Ucap syukur serta redha aku
panjatkan ke hadrat tuhan. Tuhan maha kaya dengan sifat Rahman dan Rahim keatas
ciptaannya,Maha Perkasa ke atas
kedhaifan makhluknya, Maha Bijaksana atas kedangkalan hambanya, Maha Karya
segala kasih dan cinta. Tiada rasa bertuah aku rasakan disaat ini melainkan
menjadi kuli dan hamba mu,menjadi pengabdi sujud kepadamu, dan menjadi serpihan
jasad yang berjuang atas jalan agamamu.
Selawat dari benih rindu tidak
tertanggung keatas junjungan mulia, mengenagkan sekujur jasad indah,indah
dengan rupa dan akhlak peribadinya, menyatukan hati-hati yang cinta kepada
kemuliaan peribadi dan sisip agungnya. Pemilik tubuh itu adalah Sayyidina
Muhammad,kekasih Tuhan Jalla wa A’la,tetapi rendah hatinya sebagai anak yatim
yang rindu akan ummat yang melupakannya.
Pertama
sekali, penulisan ini bukanlah sebagai suatu bahan jualan dan bahan komersial
serta dijadikan baris kata dan bait syair untuk dialun dan didendangkan, tetapi
hanya sekadar nukilan pembuka minda, penyentap jiwa,dan perkongsiaan nyata
agar daku dapat sampaikan sekadar mana
buah fikiran dan cebisan pencerahan tentang beberapa perkara penting dengan
tajuk diatas.
Istilah yang digeruni
‘Si
Penyambung tahun’ atau bahasa yang lebih mudah dan lebih popular malah lebih
mainstream yang sememangnya familiar dan…..,adalah lebih dikenali sebagai ‘STAYER’ atau jamak dan pluralnya ialah
‘STAYERS'.
Secara ringkas, stayer adalah golongan yang
menyambung tahun pembelajarannya di kolej islam selama lagi 2 tahun sebagai
tingkatan enam setelah menghabiskan pengajian dan menamatkan riwayat musuh
paling ketat mereka iaitu peperiksaan SPM.
Daku tidak
bercadang mengulas lanjut apa yang dihadapi dan apa yang terjadi sepanjang
permusafiran ketika di tingkatan enam kerana penerangannya tidak akan sampai
dan tidak efisien untuk diulas melainkan kalian merasa sendiri pengalamannya.
Cuma
pertanyaanku kepada kalian ,adakah istilah stayer itu menjadi sesuatu yang
kalian takutkan,atau sememangnya kalian menunggu sejak dibangku junior tingkatan
empat ataupun ketika semakin senior di
tingkatan lima.?
Secara jujurnya istilah ini juga daku gerunkan
dan berazam untuk tidak mendapat gelaran itu ketika mana memakai nametag
sebagai junior mahupun ketika senior.
Apa yang
sering difikirkan ialah mampukah aku mengalas tanggungjwab serta beban amanah
jawatan yang sedia ditimpakan ke pundakku?.
Selain itu, mampukah
aku menghadapi situasi getir sebagai super senior di sekolah yang begitu luas
dan dalam serta dipenuhi dengan permata indah dan batu karang keras.?
Dan ada lagi
tanggungjawab untuk mendidik dan mentarbiah sukuan bilangan masyarakat kolej
islam yang berbangsa pemikiran dan berpuak peribadi mereka.?
Jadi inilah
persoalan yang timbul dan sememangnya akan terus timbul menimbul di benak
fikiran sang senior untuk melangkah ke
alam ‘menyambung tahun’ walaupun yang masih meyimpan hasrat mahupun yang sudah
siap bungkusan untuk melepasi sempadan tahun ini.
Persoalannya benarkah
persepsi ini?
Persepsi
Ya….,itu
semua persepsi dan tanggapan yang betul dan benar belaka malah akan berlaku
pada kalian. Persoalan tentang jawatan, tarbiah, biah solehah, super senior, abang
kakak besar, itu semua kalian akan hadapi setelah kalian menyambung tahun di
kolej islam. Tetapi daku tidak berhasrat
membicarakan persoaloan demikian kerana ia sudah dibincangkan selalu dan
menjadi polemik hampir setiap tahun.
Jadi ,
disini daku ingin membuka sebuah jajahan persepsi baru yang perlu kalian bina
dan sampaikan dan terus bersambungan seberadaannnya kalian berada di kolej
islam.
Baik,kata
kunci yang ingin daku bawakan adalah berkenaan suatu frasa “Agamawan Pintar”.
Sememangnya
nampak poyo frasa yang dibawakan, tetapi inilah persepsi yang perlu mula kita
bina khususnya kepada si penyambung tahun agar seberadaan kalian di kolej islam
tidak tersisa dengan matlamat yang kabur.
Kembali kepada Sejarah
Jika kita
telusuri lipatan dalam kamus sejarah kolej islam, matlamat asal pertubuhan
kolej islam adalah sebagai wadah pembina untuk melahirkan golongan ulamak dan
agamawan yang boleh berbakti kepada agama islam. Dan inilah menjadi teras
pembangunan modal insan di kolej islam yang disepakati ulamak terkemuka tanah
air bagi meluncurkan panahan-panahan pelajar yang berintektual tinggi ini bagi
mengubah dan mengugah dunia dengan ilmu dan jati diri yang kukuh.
Masakan
kata-kata antara pengasas kolej islam ini tidak dapat dijadikan dalil akan
pentingnya institusi keagamaan ini di tanah air kita.
“Jatuh
bangunnya Islam di Malaysia adalah berkait rapat jatuh bangunnya Islam di Kolej
Islam”
–
Almarhum Dr.Zulkifli Muhamad-
Susunan
kata-kata yang ringkas dan penuh tersirat makna yang mendalam. Kata-kata ini
juga merangkumi segala gerak kerja pendidik yang mempunyai matlamat dan visi
yang jelas tentang hadiah apa yang mereka perlu sumbangkan kepada masyarakat
marhaen yang kedahagaan ilmu agama.
Jadi,jika kita lihat tokoh yang lahir dari
kolej barakah ini di suatu era yang ‘perlu dibanggakan’ tersebut adalah dari
kalangan agamawan yang bukan sekadar bercakap soal remeh tentang agama, tapi
menjadi figura penting dalam mendidik dan membimbing masyarakat, serta menjadi
obor perkasa dalam jasad ummah yang lemah longlai.
Siapa mereka
tidak perlu kuungkapkan disini, kalian pun sudah serba maklum akan kehadiran
jasad dan roh mereka sebagai murabbi ummah di zaman langit terbuka ini. Tapi, kalian
perlu sedar dan tahu,mereka-mereka itu lahir dari suatu zaman keemasan kolej
islam dimana matlamat dan visi misi kolej
dipegang kukuh oleh pengendali dan pentadbiran serta watak-watak pembentuk
mereka. Meraka dididik oleh tangan dan minda para ulamak yang turut mengambil
alih sebagai ibu dan bapa serta guru mereka.
Jadi,sejarah
dah membuktikan kolej ini pernah menjadi gudang simpanan cendiakawan dan ilmuan
islam,mereka digilap dan ditempa dan
akhirnya menjadi pendidik bagi ummah di zaman mereka kelak.
Zaman kita
Ya…zaman
sudah berubah..kita ( daku dan kalian) berada di suatu zaman ‘mengigit’ yang
mengetap masa dan kenikmatan hidup di kolej dengan rakusnya. Zaman kita adalah
zaman ‘exam oriented’ dan zaman mengejar kedudukan rangking akademik dalam
senarai sekolah terbaik di Malaysia. Tidak dinafikan kejaran ini juga ada
kebaikkannya dalam urusan kejayaan kita di masa hadapan, menjadi sang mahasiswa
yang terperangkap dalam penjara universiti dan menjadi objek keluaran kilang
akademik.
Yah..inilah
‘gigitan’ yang kita rasakan sekarang.
Dan inilah
punca dimana matlamat kolej yang sudah dipasak kukuh oleh para ilmuan dan
ulamak setelah sekian lama telah perlahan-lahan dihakis oleh sistem
pembelajaran yang kita hadap sekarang.
Masa-masa
tafaquh fiddin sudah diganti dengan kelas tuisyen, masa membaca quran ditukar
dengan menghadap buku chemistry dan biologi, masa mendengar kuliah disandang
oleh program-program akademik yang bercambah. Hah,inilah relitinya sekarang dan
ini tidak berlaku zaman ketokohan kolej islam dahulu,dan ia berlaku pada zaman
kita.
Matlamat
melahirkan ulama sudah dilupakan dan sebahagian mengaggap bahawa matlamat dan
visi ini adalah tidak relevan dan ketinggalan jika berlari di arus deras
permodenan sekarang. Title ‘engineering’, ‘medic’, ‘pharmacy,’accoutant’
menjadi buah mulut pelajar lepasan kolej untuk bidang apa mereka akan hadap dan
telan di university kelak kerana title ini menjadi kegilaan dan kejaran
manusiawi di luar sana.
Berbeza jika
kita telusuri pemikiran para graduan kolej islam dahulu yang kebanyakan
menyimpan hasrat untuk menjadi ilmuan islam yang perkasa dan dapat membawa arus
ilmiah di jantung masyarakat.
Walaubagaimana
pun sahabat,ini bukan salah pentadbir,bukan salah pelajar,tapi ini adalah
situasi ‘mangsa keadaan’ yang memaksa dan dan menekan untuk semua ini berlaku
dan terjadi.
Paradigma yang perlu diubah
Baik
sahabat,dasawarsa ini, generasi kita sering dihidang dengan kenyataan ;
“ Jadilah
engineer,tpi engineer yang ada basic agama,jadilah doctor,tpi jadilah doctor
yang tahu agama,jadilah architect tapi berlatarbelakangkan agama…”
Yah..tidak
dinafikan ini juga,falsafah ini juga membawa satu indicator terbesar dalam
melihat pencapaian seorang lepasan kolej islam sekarang. Banyak lepasan kolej
islam yang memegang jawatan-jawatan besar di bidang korporat,mahupun
kerajaan,dihormati dan disanjung di atas keterlibatan mereka dalam bidang
professional diadun dan disulami dengan pengetahuan agama yang serba sedikit
membawa satu watak islamik dalam kancah masyarakat yang pelbagai. Dan ini juga
menjadi asset terbesar untuk para graduan ini mendapat tempat dihati masyarakat
dan diangkat menjadi tokoh dari kalangan mereka.
Tetapi
persoalan yang ingin kubangkitkan adalah,cukupkah pengetahuan agama yang
sepatutnya menjadi teras dalam soal keilmuan dan pencapaian perlu disukat
dahulu sebelum yang lain-lainnya datang kemudian. Adakah agama hanya dijadikan
sebagai basic dalam kehidupan pekerjaan? Adakah hanya berjaya dijadikan sebagai
ilmu yang sekadar’tahu-tahu’ dan dijadikan hanya sebagai penata rias latar
belakang seseorang?
Padahal para
graduan kolej islam mempunyai pengetahuan ilmu agama yang kukuh sewaktu di
kolej. Didedahkan dengan kemanisan tarbiah, meresap kesegaran dakwah dan
dimandikan dalam kolam biah solehah. Ini semua dilupakan semata mengejar
cita-cita yang serba sedikit meminggirkan elemen-elemen tersebut.
Jangan
melihat persoalan ini sebagai persoalan yang jumud dan ketinggalan. Ini adalah
membuka ruang minda kita agar kita dapat menilai dimana kita meletakkan agama
itu sendiri dalam penanda aras kejayaan induvidu seseorang dalam kerjayanya.
Sebenarnya
sahabat, sebahagian sahaja minoriti sahaja yang dapat dicapai matlamat falsafah
yang dihidangkan ini,sebahagian besar hanya suam-suam kuku sahaja.
Ini realiti.
Sebab apa?
Ini kerana kebanyyakan graduan sebegini tidak mahu orang mengenalinya sebagai
kelahiran kolej islam dengan alasan tidak cukup ilmu, tidak mahu dipanggil ‘pak
ustaz’ dalam kalangan pekerja lain, tidak mahu menjadi pembaca doa di majlis
keraian dan macam-macam alasan dibina untuk memencilkan diri dalam keramaian
pelbagai lapis masyarakat. Berpunca dari itulah,para graduan ini menempuh suatu
dilemma yang panjang dalam menentukan watak apa yang hendak dibawa, dan
akhirnya menetapkan cukuplah menjadi ‘orang-orang kebanyakkan’ di dalam sector
yang mereka tempuhi. Dan akhirnya,ilmu
yang mereka ada hanya berguna kepada diri sendiri sahaja dan tidak dimanfaatkan
kepada orang sekitar. Inilah bahana yang akan disaksikan dan diperakuai oleh
graduan itu sendiri.
Disebabkan itulah perbahasan ini dibawa untuk
kita kembali kepada asal matlamat penubuhan kolej islam.
“ Melahirkan
pemimpin yang bertaqwa dan berintektual tinggi”
Sebaris kata berjuta makna
Peletakkan
barisan kata dalam matlamat kolej islam ini
disyurakan dan dibincangkan dengan teliti oleh para ilmuan dan tokoh penubuh
kolej islam yang melihat matlamat ini akan menjadi kayu ukur akan produk yang
akan dikeluarkan dari bumi barakah ini.
Secara
ringkas, kolej islam adalah salah satu ataupun mungkin satu-satunya lubuk emas
anak-anak islam yang cerdik berhimpun dibawah satu naungan tarbiah yang teliti
dan rapi dan hasil keluarannya diaggap sebagai orang agamawan, orang alim, warak,
malah ada yang meng’cop’ pelajar kolej islam sebagai ‘malaikat di bumi’.
Ini realiti
yang tak dapat dinafikan,jadi, menjadi suatu kelebihan dimana keluaran para
graduan kolej islam akan membawa satu nafas baru kepada masyarakat dimana
sahaja mereka dilemparkan kerana kolej
islam secara dasarnya menjadi pengeluar pemimpin yang beriman dan berintektual
tinggi.
Persoalannya,
kenapa para ulamak meletakkan perkataan ‘bertaqwa’ mendahuluai ‘intektual
tinggi’? Inilah dua elemen penting yang menjadi terapi dalam pembentukan watak
keluaran kolej islam dan kedua-dua elemen ini tidak dapat tidak,tidak boleh
dipisahkan. Para ulamak meletak elemen ‘takwa’ adalah kerana skop pembentukkan
seorang pemimpin perlu ditekankan soal ketaqwaan dahulu sebelum yang lainnya
termasuklah elemen akademik. Penerapan nilai
taqwa ini melebihi tahap hanya penerapan sekadar beriman semata-mata. Ketaqwaan
ini melahirkan suatu jati diri takutkan tuhan melankauai segala aspek lain.
“Sesungguhnya
orang yang paling takut di kalangan hambaku adalah para ulamak.”
(Surah Fatir: 28)
Signifikannya
disini adalah penetapan ulamak dahulu adalah bagi melahirkan pemimpin agama
yang berintektual tinggi. Bagi melahirkan agamawan yang lahir dari kalangan orang
cerdik pandai dan juga orang cerdik pandai yang mengambil takwa dan ilmu
agama sebagai senjata utama mereka dalam
menempuh dugaan masa yang liar di era ini Para ulamak mengetahuai bahawa kolej ini
adalah tempat berkumpulnya para pelajar yang cerdas otaknya tidak kurang baik
syakhsiahnya,oleh itulah para ulama terdahulu berhasrat besar bagi melahirkan
gologan agamawan yang lahir dari kalangan pelajar-pelajar pintar ini sekaligus
dapat membimbing ilmu agama Allah ini mengikut peredaran zaman dengan efisien
dan sistematik.
Ulamak yang professional vs
Profesional yang islamik
Sebenarnya
inilah menjadi jurang perbezaan diantara kedua-dua frasa tersebut. Ulamak
professional adalah suatu frasa mengambarkan seseorang induvidu yang mendalami
ilmu agama secara teliti dan mendalam,memahami konsep tauhid,mahir pengurusan
soal fiqh,malah hatinya diadun dengan ilmu tazkiyatunnafs dan tasawuf bagi
melahirkan hamba yang benar takut pada tuhan. Setelah semuanya telah
dilengkapi,barulah terjun kealam ilmu professional, sewaktu itulah benar-benar
mengumpul kemahiran-kemahiran ilmu hal yang sangat diperlukan di waktu ini,ilmu
biologi,perubatan,ekonomi dan sebagainya.
Soalnya
benarkah dan berkesankah teori ini?
Manakan
tidak. Daku ingin mengajukan, tokoh ilmuan islam pada abad kegemilangan empayar
abasiyah dahulu seperti Ibnu Sina,Ibnu Rusd ,Al-Khawarizmi, Albiruni,
mereka-mereka ini dahulunya menjadi ulamak dahulu ataupun menjadi ahli
professional dahulu?
Jawapannya,mereka
adalah ulamak yang menceburkan diri dalam keilmuan akademik.
Nah,inilah
buktinya para ilmuan islam dahulu,mereka sudah mendalami ilmu agama terlebih
dahulu dan hati mereka dekat dengan tuhan,keputusannya keilmuan mereka sangat
bermanfaat untuk ummat mahupun ilmu agama ataupun ilmu akademik.
Tidak cukup
sekadar itu,daku ingin membawakan contoh yang masih hidup dan sosok tubuhnya
masih kuat membawa dan mendokong agama Allah dalam zaman fitnah ini. Beliau
yang dimaksudkan ialah Syeikh Al-Fadhil Yusri Hafizullah,beliau merupakan
tenaga pengajar Shohih Bukhari di Masjid Al-Azhar,dan pakar hadis
terkenal,dalam masa yang sama beliau juga sebagai Doktor pakar bedah di
hospital di Kaherah. Disiang harinya mengendalikan pembedahan pesakit,di malam
hari mengajar kitab hadis kepada para anak didiknya. Nah ,ini antara figura
yang mengangkat nilai islam dalam bidang akademik,kerana apa,setiap tingkah
lakunya semasa menjadi doctor adalah jiwanya juga sebagai seorang
ulamak,makanya akhlak dan ilmunya mengambarkan islam yang sebenar dalam arena
kedoktoran.
Bila dibicarakan ahli professional yang islamik pula, kita sendiri tak nafikan ada terdapat golongan profesional yang berjaya mengseimbangkan antara kerja mereka dengan ilmu agama. Tak cukup, golongan ini membawa nafas tenaga Islam dalam adunan setiap kerja mereka dan menunjukkan sisi akhlak Islam yang bukan sekadar teorikal malah praktikal dalam terjunan mereka ke dalam lembah professional. Tapi,ada juga sebahagian dari mereka yang sekadar menjadi ilmu agama sebagai modal sampingan dan bekalan tambahan,malahan ilmu akademik pula diangkat dan dijunjung,hasilnya ahli professional ini hanya menjadi ahli professional sekadar ‘biasa-biasa’ tanpa membawa nilai islam dalam bidangnya. Malah tidak ada timbang bezanya diantara ahli professional yang tiada latar belakang agama dan yang langsung tiada pegangan agama dalam jiwanya.
Bila dibicarakan ahli professional yang islamik pula, kita sendiri tak nafikan ada terdapat golongan profesional yang berjaya mengseimbangkan antara kerja mereka dengan ilmu agama. Tak cukup, golongan ini membawa nafas tenaga Islam dalam adunan setiap kerja mereka dan menunjukkan sisi akhlak Islam yang bukan sekadar teorikal malah praktikal dalam terjunan mereka ke dalam lembah professional. Tapi,ada juga sebahagian dari mereka yang sekadar menjadi ilmu agama sebagai modal sampingan dan bekalan tambahan,malahan ilmu akademik pula diangkat dan dijunjung,hasilnya ahli professional ini hanya menjadi ahli professional sekadar ‘biasa-biasa’ tanpa membawa nilai islam dalam bidangnya. Malah tidak ada timbang bezanya diantara ahli professional yang tiada latar belakang agama dan yang langsung tiada pegangan agama dalam jiwanya.
Ini adalah
sisi lain yang ingin kubuka untuk kalian mendahulukan ilmu agama terlebih
dahulu sebelum menempuh dunia dan ranjau ilmu professional yang sangat ganas
dan amat memerlukan jati diri dan pengetahuan agama islam yang menyeluruh.
Maka jadilah
kalian ulamak yang mahir ilmu kedoktoran, ulamak yang tahu selok belok ilmu
ekonomi,ulamak yang cekap pengurusan kewangan dan pelbagai bidang yang
memerlukan golongan agamawan membimbingnya dengan jalan syariat dan memapah
tangan ummat yang sudah lumpuh.
Agamawan Pintar
Selesai
perbincangan tentang martabat ilmu agama yang perlu diberi perhatian melangkaui
ilmu lain. Sekarang,kita bergerak ke isu utama seperti apa yang kua usulkan
sebelum ini.
Istilah ini
lahir dari inspirasiku dari junjungan besar,Nabi Al-Mustofa yang juga mempunyai
dan dihiasi sifat wajib baginya iaitu Al-Fatonah. Nabi Muhammad yang merupakan
insan mulia diutuskan Allah kepada ummah yang membawa agama Allah mempunyai
kecerdikkan yang tiada tolok bandingnya. Ini bermakna manifestasi kecerdikkan
amat diperlukan oleh orang yang bawa agama Allah ini.
Lihat pula
para sahabat nabi (radiallahuanhum),mereka terdiri orang yang cerdas
pemikiran,bukan sekadar membuta tuli menghafal ayat quran,hadis nabi dan
kemudian memuntahkan hafalan mereka,bahkan mereka orang yang pakar
menghurai,mengaplikasi ilmu,menrasionalkan ilmu-ilmu dengan menjadikan ilmu
agama ini segar lagi rahmat.
Berturut
juga a’lim-a’lim ulama,bergerak dari zaman ke zaman,yang tercatat, semua
pembawa agama Allah ini lahir dari orang cendiakawan yang sangat unik dan hebat
hafalan dan pemikiran mereka sehingga nilai ilmu islam dianggkat dan agama
islam menjadi tinggi dek kehebatan pengamal dan pendokongnya. Tidak cukup
kehebatan para ulama hadis,ulama tafsir,ulama fiqih,ulama aliran mazhab.
Allahurabbi, kita dah serba tahu dan membesar dengan cerita-cerita kehebatan
dan kecerdasan minda mereka dalam memimpin ilmu agama Allah yang mulia ini.
Jadi,ikon-ikon
inilah menjadikan nilai ilmu islam dipandang tinggi seantero dunia malah
sepelusuk desa mengetahuai kehebatan ilmuan islam. Ilmu agama Allah ini
memerlukan insan yang diberi kurniaan Allah dengan kepandaian,kecerdikkan dan
kepintaraan kepada mereka untuk menghurai,memtajdid ilmu islam ini dengan
landasan quran dan sunnah dengan lebih efisien,rasional dan terkehadapan dalam
membimbing ummat. Sebab itulah orang cerdik pandai ini harus menceburkan diri
dalam keilmuan islam agar penghuraian mereka lebih teliti,lontaran idea mereka
lebih bernas,dan penyelesaian masalah ummah boleh diselesaikan dengan lebih
tepat.
Berbanding
jika ilmu agama islam ini diambil ahli orang atau golongan bawahan yang lemah
ingatan, kurang cerdik, minda meracau dan akhlak ke laut.
Perbincangan-perbincangan ilmu-ilmu islam hanya dibuat ala kadar dan lepas
tangan dan sekadar menunaikan kerja yang diberikan. Ini juga memberi kesan yang
berpanjangan kepada kedudukan dan martabat ilmu islam itu sendiri diletakkan
diminda kelas bawahan,malah minda kelas atasan berebut mencanang ilmu akademik
yang sepatutnya diberi perhatian kedua.
‘Sesungguhnya
Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya..”
Ilmu Islam disemborono
“Kamu dapat
berapa SPM?”
“ 11A”
“Oh..amik
medic ka engineering?”
“Kamu dapat
berapa SPM?”
“2A”
“Oh..amik
Usulludin ka Syariah?”
“Oh..ka nak
masuk tahfiz?”
Inilah
dialog cliché dan polemik yang kita hadap tiap kali selepas mendapat keputusan
apa-apa peperiksaan pun.
Hah ,kalian pun mengakuainya.
Jikalau ia
tidak berlaku dari kalangan kalian,percayalah inilah mind-set masyarakat dan
ibu bapa para pelajar di segenap lapisan masyarakat. Ilmu agama islam hanya
diberi kepada golongan yang berfikiran atau otak kelas bawahan,dan pengambilan
kos pengajian islam hanya menjadi pilihan terakhir selepas kesemua tawaran kos
yang dikehendaki dan difikirkan baik itu terlepas.
Selain
itu,sekolah-sekolah agama juga menjadi tempat buangan pelajar bermasalah,yang
nakal,yang ganas, buas, kaki ponteng, tak nak belajar, akhlak buruk, merokok, semuanya
dilemparkan ke sekolah agama. Seolah-olah sekolah agama atau tahfiz ini adalah
mesin basuhan untukk membersihkan anak-anak mereka. Jadi kesannya, orang yang
mengambil pengkhususan bidang agama ini adalah dari golongan-golongan yang
sedemikian. Sedangkan yang pelajar-pelajar yang cerdik, yang berakhlak, sopan, beradab,
semuanya dihantar ke sekolah yang aliran akademik. Manakan tidak kita lihat
banding tara ini antara penampilan atau impression orang agamawan dan orang
professional mempunyai jurang perbezaan yang amat ketara. Mahupun dari segi
ilmu penguasaan,ataupun dari segi akhlak syakhsiah. Kalian juga dapat bezakan.
Teringat
kata-kata seorang ustazah sewaktu pensyarahannya di dalam kelas.
“ Kalau kamu
pergi Universiti,kamu lihat mahasisiwa yang merewang, gelak terbahak-bahak, meja
kuliah dilangkau-langkau, maka ditanya kamu dari kos mana? Dia menjawab “Saya
dari kos syariaah..”
“tapi bila
kamu lihat sekelompok yang sedang belajar,akhlaknya tertib,selalu datang kelas
awal,bila ditanya kamu dari kos mana?.Dia akan menjawab “ Saya dari kos
ekonomi.”
Nah,lihatlah
sendiri manifestasinya. Walaupun bukan semua berlaku macam tu, tapi percayalah
sebahagian besar di universiti berlaku sedemikian rupa. Manakan tidak golongan
agamawan yang lahir dari situasi begini sendiri akan merosakkan nilai islam itu
sendiri.
Jenayah kopiah putih
Kita
mendarat pula di destinasi masyarakat sebenar di luar sana. Lihat sahaja title
sudah tentu kalian terfikir apakah yang ingin disampaikan. Suatu musim
dahulu,kita biasa digemparkan dengan ‘jenayah kolar putih’ dimana membawa
maksud,jenayah atau perilaku buruk yang dilakukan oleh golongan atasan atau
golongan yang berpangkat. Jenayah ini menjadi sensasi kerana penipuan dan
jenayah itu dilakukan dengan jumlah yang lebih besar, perbuatan yang lebih
kejam, tapi ia terselindung disebalik kaburan nilai pangkat dan kelas-kelas
yang penjenayah itu serba duduki.
Tetapi
sekarang,tercetus pula satu lagi istilah ‘jenayah kopiah putih’ yang ,mana
melibatkan golongan agamawan. Sebesar-besar jenayah sehinggalah ke perlakuan
buruk kebanyakkan datang dari golongan yang digelar ‘ustaz’,’tok imam’ dan
beberapa lagi title yang masyarakat berikan kepada oarng yang mengaji agama.
Jenayah yang mereka lakukan terlindung dek kopiah putih bersih yang tersangkut
megah dikepala mereka sedangkan hati dan pekerti mereka gelap dari sinaran
cahaya ilmu.
Dari sisi
lain pula, perilaku buruk serta longlai seperti pengotor, pemalas, ponteng
kerja, tak tepati masa, mandom, selekeh, buat semberono yang dilakukan pelaku
yang bergelar ustaz itu telah menzalimi kopiah putih yang ada di kepalanya
seolah-olah mengkhianati ilmu agama yang dikendongnya.
Allahu
rabbi..yah..inilah yang berlaku disaat ini,kalian pun sendiri nampak perkara
ini berlaku di sekeliling kalian walaupun tidak semuanya begitu.
Puncanya apa?
Ini lah kesan dari ilmu agama yang
disemboronokan dan di anak tirikan oleh masyarakat dan diserahkan pengendalinya
kepada golongan kelas bawahan.
Mungkin
kalian bertanya adakah daku memperlekehkan golongan kelas bawahan. Tidak sama
sekali,golongan kelas bawahan tidak semestinya tidak pandai dan bukan mereka
tidak ada tempat dalam bidang pengajian agama islam,tetapi apa yang daku ingin
bawakan ialah sejauh mana kita dapat gapai matlamat meninggikan islam dengan
menukar kerangka pemikiran kita bahawa golongan kelas minda atasan juga perlu
malah wajib menceburi bidang pengajian agama islam.
Ini Masanya
Sahabat. jika
kalian melihat golongan yang membawa ilmu islam yang semberono itu adalah dari
lingkungan usia ayah-ayah serta ibu-ibu kita. Apa yang ku ungkapkan sebelum
ini,kebanyakkan telah terjadi di era mereka dan hasilnya kita dapat lihat
pembawanya di depan mata kita sekarang. Dan zaman dan era kita telah berubah, masyarakat
mula celik mata tentang ilmu islam, mereka mula menghargai orang-orang yang
membawakan ilmu islam. Jadi, kalian dan daku adalah generasi mutaakir yang akan
mengukir islam mungkin dalam masa 10-15 tahun lagi.
Inilah
masanya kita merubah ummat dengan kerangka wahyu. Jadikan kecerdikan dan kepintaran kalian
sebagai modal besar untuk membawa ilmu pengajian Islam ke tempat dan martabat
yang tertinggi. Agama islam ini perlukan ramai lagi penuntut ilmu yang cerdas
,berakhlak baik dan punya jati diri yang kukuh untuk mengangkat kembali agama
islam dengan keilmuan yang mampan di waktu agama islam dicerca dan dilempar
batu oleh puak secular dan liberalisme. Islam perlukan tokoh-tokoh ilmuan islam
yang baru bagi menandingi keparat-keparat golongan menghina agama Allah dengan
akal mereka agar mereka tunduk sujud atas kehebatan Islam dan Allah sebagai
penguasa alam.
Kesimpulan
Berpandukan
tajuk yang diatas~ ini, daku ingin membuka minda kalian dalam memahami konsep
matlamat kesedudukan kalian di kolej islam sebagai si penyambung tahun adalah
matlamat yang panjang dan luas bukan sekadar komuniti dalam kolej islam,tetapi
sebagai sebuah hadiah yang bernilai kepada masyarakat kelak. Daku juga ingin menculik
pemerhatian kalian untuk meneruskan pengambilan dan mendalami pengajian ilmu
islam secara serius dan tertib kerana kalian dan daku sendiri adalah asset
terbesar agama Allah ini dalam membawa arus baru di era kita nanti.
Persoalnnya,kenapa
daku kaitkan semua ini dengan ‘Stayer’?
Ini kerana
dalam penyambungan tahun itu ada aliran pengajian STAM untuk kalian meneruskan
pengajian ke Al Azhar di mana disana kalian akan mendapati lubuk pengajian
islam terdapat disana. Tidak kurangnya jugak aliran STPM yang juga amat menitik
beratkan soal pengajian islam.
Khulasah
kalam,sesungguhnya daku tidak berharap kalian menerima bulat-bulat atas apa
yang kusampaikan ini,jadikan ia sebagai suatu pencelikan yang baharu ataupun
mungkin sebelum kalian sudah terbuka dan hanya perlu digilap pemahaman kalian
itu. Barangsiapa yang sudah menyimpan niat untuk menyambung tahun,silakan,dan
barangsiapa yang sudah memilih kos kalian masing-masing, teruskan,jangan
berpatah balik. Terus bermatlamat untuk menyumbang dan berkhidmat untuk agama
Allah ini dengan kebolehan dan kehebatan kalian sendiri dan jangan sesekali
kalian lupa walaubagaimana pun kalian
berada di muka bumi ini,sesungguhnya kalian dan daku sendiri adalah A’bid serta
makhluk Tuhan Rabuul Jalil.
Promote
terakhir:
“ Jika ada
unik ketujuh di KISAS,unik itu adalah stayer..”
Daku menutup
kalam ini dengan sebaris kata dari firman tuhan:
“Maka
beristiqamahlah dengan apa yang kamu diperintahkan..” (Surah Hud;112)
Wallaua’lam
bis Sawwab….
Penyampai
hasrat hati,
Alfaqir Ila Allah Stayer AlBanna,
(2012-2014)
3/4/15
Kulim,
Ulasan
Catat Ulasan