Backpacker Azhari: Catitan 3



[12 Feb 2020]
|Day 3|


7.00 am: Bangun untuk solat dan bersiap, juga buat sarapan masing. Aku masih masak pasta yang ada, sebab di sini mudah untuk dimasak pasta, meggi jugak boleh dijimatkan.

10.00 am: Kami buat grup discussion untuk next trip, sambil lepak di bilik unggun api. Sedang kami berbincang, datang Uncle Alex, pemilik Balmers Hostel, kami beramah mesra dengannya, dia peramah sungguh, sampai hadiahkan kami sorang sebatang pen dan juga duit syiling swiss tahun 2001. 
Bila berborak-borak, kami gitau kami dah nak gerak, uncle alex perasan salah seorang dari kami kakinya sakit, lantas dia terus offer untuk hantar ke station guna kereta dia. Asalnya kami menolak risau susahkan, dia tetap berkeras. Uncle Alex balik ke rumahny dengan basikal dan datang dengan kereta. Siap buat dua trip sebab kami 5 orang sekali beg. 
Setiba di station, kami hadiahkan pula kepada dia duit Rm5 sebagai kenangan kepadanya juga kepada kami, katanya akan datang ke Malaysia dua tahun lagi. Semoga dapat direzeki bertemu lagi..

12.30 pm: Beli tiket ke Bern yang bernilai 21€ mengambil masa dalam 3 jam. Sementara menunggu train, aku semoat beli sourvenier tulisan Swiss untuk kenangan di sini.

1.30 pm: Bertolak ke Bern. Sepanjang perjalanan train ini pun permandangan yang sangat cantik, tak terbayang oleh kata-kata, mungkin jawapan yang paling tepat adalah anda kena datang sendiri!

3.00 pm: Sampai di Bern. Langkah pertama kami adalah cari tiket ke Zurich, bila check harga tiket mahal, 51 € seorang dengan menaiki train dua tingkat. Tiada pilihan lain, kami terpaksa beli juga memandangkan harga tiket bas pun lebih kurang sama, cuma train lagi cepat.  Tiket train ini fleksibel, tak terikat dengan masa, jadi kami decide untuk keluar round di kawasan Bern dan datang semula jam 4 petang. 
Destinasi kami sekarang adalah pusat islam di tengok bandar Bern. Perjalanan mengambil masa 15 minit berjalan kaki, akhirnya kami terserempak dengan seorang wanita Islam dan dia menunjukkan tempat itu. 

3.20 pm: Sampai di Bern Islamic Centre (Islamiczentrum Bern), di sana kami direzekikan bertemu dengan Imam ‘Atif, imam masjid yang berasal dari Palestin, kami berborak dan perkenalkan diri kami masing-masing. Pada awal perbualan, kami berborak dalam bahasa english, bila Imam tahu kami belajar di al-Azhar, terus Imam tanya "تكلمالعربي؟" , kami serentak jawab “أيوه..." semua pakat tergelak. 
Imam kata solat asar masuk dalam 5 minit lagi, beliau jemput untuk kami solat jemaah sekali. 

4.00 pm: Bertolak ke Bern Train Station semula untuk ambil train ke Zurich. 

-Dalam train aku duduk di sebelah wanita lingkungan umur 30 an, aku perasan cara dia pegangn fon agak pelik, kemudian baru aku tahu dia buta bila mana dia keluarkan buku Braille(yg ada titik2 tu), aku perati saja dia melirikkan jemarinya secara melintang mengikut baris-baris dalam buku itu. Seketika dia angguk, seketika dia ketawa, saat ini aku terfikir, inilah yang dinamakan ‘Kelainan Upaya’, yang mana dia ada upaya lain yang orang normal macam aku tiada. Bilamana dia ketawa sebab dapat ‘baca’, aku pula tak dapat akses apa yang melucukan itu, hanya yang aku nampak hanya ketulan biji-biji di atas kertas kosong. 
Begitulah..kelebihan orang lain akan jadi kelemahan buat kita pula, begitu sebaliknya.

5.10 pm: Tiba di Zurich station, tanpa buang masa kami terus bergerak ke Munich. 

10.00 pm: Setibanya di Munich, German, kali pertama melangkah ke bumi German sudah membawa bad impression, di perkarangan menunggu bas tong sampah agak bersepah, bila naik lift ke bahagian atas bangunan, ada serpihan botol arak pecah sebelah lift. Masuk saja pintu, ada sekumpulan anak muda yang tengah minum arak, dan tinggal saja bekas minuman di lantai. 
Pakcik yang jaga kaunter makan pun tak berapa mesra, jawab pun acuh tak acuh saja bila kami tanya tempat ini tutup pukul berapa. 
Ketika ini aku dah boleh buat perbandingan antara Swedish dan Germanish. 

12.00 am: Bangunan station tutup, jadi kami kena keluar dari bangunan.

Bersambung..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Penunggang agama dan Pencarik agama : Sebuah Penilaian Semula

Dirgahayu NegaraKu

95 Hari